Archeologia, wykopaliska... słowa te często wywołują dreszczyk emocji. Czy archeolog szuka skarbów? Co to jest zabytek i dlaczego „ziemia garnki rodzi”? Czy trudno jest być archeologiem? Na te pytania odpowiedź poznawali uczniowie klasy IV w trakcie lekcji historii. Natomiast, aby przybliżyć uczniom jedną z najbardziej fascynujących i ciekawych dyscyplin naukowych, jaką jest archeologia, zapoznać z warsztatem pracy archeologa w formie zabawy, nauczycielka historii- Izabela Zaręba zorganizowała „ żywą lekcję archeologii”. |
|
Przez krótką chwile szkolna piaskownica zamieniła się w obszar wykopalisk archeologicznych a uczniowie wcielili się w role archeologów. Fazą wstępną było przypomnienie zagadnień związanych ze sposobami identyfikacji i badań stanowisk archeologicznych oraz zagadnień związanych z pracami wykopaliskowymi.
![]() |
Następnie mali odkrywcy przy pomocy tak drobnych narzędzi jak łopatki i pędzelki sami odkrywali „niesamowitą historię”, zajrzeli do wykopów i „dotknęli” ukrytych skarbów, bardzo dokładnie odkopywali i zabezpieczali znaleziska. „Skorupy naczyń”, „szczątki pradawnych zwierząt”, „fragmenty posągów’, doskonale zachowane dzbany, a nawet biżuteria to tylko niektóre ze znalezisk. Niezwykła fantazją i pomysłowością uczniowie wykazali się podczas próby analizy obiektów odkrytych podczas prac wykopaliskowych.
|
|
|
![]() |
![]() |
Zajęcia miały służyć rozwijaniu ciekawości i pasji odkrywania, podjęcia samodzielnej próby analizy źródeł archeologicznych i przeprowadzenia „archeologicznego śledztwa” w celu dotarcia do zagadek przeszłości. Należy dodać, że lekcje poza klasą sprzyjają aktywnemu przyswajaniu nowych treści.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Szwarszowicach