Biblioteka w Szwarszowicach wzięła udział w III edycji największej ogólnopolskiej akcji czytelniczej organizowanej w Polsce pod hasłem: „Jak nie czytam, jak czytam”
Od dawna wiadomo, że czytanie książek: uczy, bawi i wychowuje. Dlatego walory poznawcze książek są bardzo ważne. Aby czytanie wśród dzieci, młodzieży mogło spełniać swoją rolę już małe dzieci powinny być oswajane z książką już od najmłodszych lat. Istnieje ogromna szansa, iż dzieci wychowywane ,,w otoczeniu czytanych książek”, w przeszłości będą z nimi bardziej związane, będą chętnie i częściej po nią sięgały. A wiadomo, że czytanie: kształtuje nawyk czytania, buduje więź emocjonalną między dorosłym, dzieckiem, zapewnia emocjonalny rozwój dziecka, rozwija język, pamięć, wyobraźnię, poprawia koncentrację, wzmacnia poczucie własnej wartości, poszerza ogólną wiedzę, zdobywanie wiedzy na całe życie, ułatwia naukę, wzbogaca zasób słownictwa, pomaga w poprawnym pisaniu, uczy wartości moralnych, pomaga odnieść sukces w szkole, pomaga w wychowaniu, zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów, chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury, pomaga zdobywać wiedzę na całe życie.
Biblioteka w naszej szkole bardzo chętnie wspiera wszelkie akcje, działania, których celem jest dodatkowo propagowanie czytelnictwa wśród naszych uczniów.`
Nasza szkoła w czerwcu również przyłączyła się do III edycji największej ogólnopolskiej akcji czytelniczej organizowanej w Polsce pod hasłem: „Jak nie czytam, jak czytam”, której głównym organizatorem była redakcja miesięcznika ,,Biblioteka w Szkole”. Koordynatorami akcji były: opiekun biblioteki Renata Podgórska i nauczyciel języka polskiego Marzena Wilczyńska. Celem akcji było między innymi zwrócenie uwagi na promocję czytania książek wśród uczniów, inicjowanie mody na czytanie, podkreślanie znaczenia edukacji czytelniczej.
Uczniowie o akcji zostali poinformowani poprzez plakat , który został umieszczony na tabliczce przed biblioteką. Uczniowie, którzy wyrazili chęć przygotowania przebiegu spotkania, wybrali dla siebie pozycje książek, których fragmenty zaprezentowali w dniu 8 czerwca. Wśród tytułów książek znalazły się między innymi: ,,Stefek Burczymucha”, Marii Konopnickiej, ,,Lokomotywa”-Juliana Tuwima, ,,Akademia pana Kleksa”- Jana Brzechwy, ,,Samochwała” – Jana Brzechwy. Uczniowie mieli za zadanie zapoznanie z wybraną treścią książki poprzez kilka sposobów.
Celem uatrakcyjnienia miejsca i nadania odpowiedniej atmosfery i nastroju akcja ,,Jak nie czytam, jak czytam” odbyła się w naszej szkolnej, przytulnej bibliotece. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy wiekowe: dzieci z oddziału przedszkolnego, klasy I, II i III oraz uczniowie klas starszych: klasy IV, V , VI i VII. Grupy dzieci zostały zapoznana z fragmentami wybranych książek przez przygotowanych ,,współorganizatorów” –uczniów z klasy IV i V akcji. Zadaniem ,,czytelników” , było zaprezentowanie wybranego fragmentu w sposób prosty, zrozumiały, z odpowiednią dykcją i intonacją głosu. Książki zostały wypożyczone ze szkolnej biblioteki. Innym sposobem zapoznania się z treścią książki, czasami nawet niedostępnej w bibliotece dzięki tytułowi i autorowi można odnaleźć ją na stronie internetowej, która została zademonstrowana i fragment odczytany na tablicy multimedialnej w bibliotece. Innym sposobem dotarcia do książki wyszukiwanie jej na telefonie. Nasi uczniowie poradzili sobie także i z takim sposobem dotarcia do książki. Po wysłuchaniu przygotowanych fragmentów zarówno dzieci młodsze , jak i starsze udzielali odpowiedzi na pytania związane z poznaną treścią. Formą nagrody za prawidłową odpowiedź była słodka niespodzianka w postaci słodyczy. Wszyscy słuchacze: młodsi i starsi bardzo uważnie słuchali swoich ,,czytelników”, o czym świadczył ,,las” rąk i udzielanie prawidłowych odpowiedzi.
Na zakończenie wspólnego spotkania uczniowie obejrzeli film z wersją czytaną, który powstał na podstawie napisanej książki przez H. Sienkiewicza ,,W pustyni i w puszczy”.
Opis działań organizowanych przez szkolną bibliotekę , bibliotekę pedagogiczną w roku szkolny 2017/2018, której celem jest prowadzenie działań promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Na początku roku szkolnego co roku organizowane jest w ramach adaptacji nowych uczniów -obowiązkowe spotkanie biblioteczne najmłodszych dzieci –przedszkola i uczniów klasy I. Celem pierwszej wizyty w szkolnej bibliotece jest zapoznanie dzieci: z usytuowaniem biblioteki w szkole, jej wyglądem ,wyposażeniem oraz:
-uświadomienie znaczenia umiejętności czytania w rozwoju dziecka, ucznia,
-zapoznanie z pozycjami książkowymi przeznaczonymi pw. dla dzieci najmłodszych, oglądanie książek ze zwróceniem uwagi na ich treści i szatę graficzną,
-przypomnienie zasad dbania o książki ,
-założenie kart czytelniczych nowym uczniom,
-zachęcanie dzieci młodszych i ich rodziców do wypożyczania książek i wspólnego czytania.
Kontynuowanie akcji: ,,Poczytaj Bratkowi”, której celem jest rozwijanie czytelnictwa u uczniów kl. III oraz pomoc w adaptacji do szkoły najmłodszych uczniów kl. 0 W tym roku najmłodszym dzieciom czytają uczniowie z kl. II).
Kontynuowanie akcji: ,,Cała szkoła czyta dzieciom”, celem motywowania, zachęcania do czytania oraz uważnego słuchania . Zapoznanie z postaciami, znanych ,cenionych i ulubionych autorów książek dla dzieci. Uczniowie klas starszych czytają wybrane wiersze, bajki dla dzieci młodszych, a następnie dzieci udzielają odpowiedzi na zadane pytania na temat poznanych treści.
Kontynuowanie akcji : ,,Czytanie łączy pokolenia” , celem motywowania, zachęcania do czytania, uważnego słuchania . Zaproszeni i chętni rodzice czytają młodszym dzieciom wybrane bajki, wiersze- ,,Jan Brzechwa w 115 rocznicę urodzin”, konkursy i rebusy związane z twórczością pisarza. Wykonanie tablicy demonstracyjnej prezentującej postać i wybrane utwory pisarza. Uczniowie odpowiadają na pytania związane z poznanymi treściami.
Powiatowy konkurs recytatorski: ,,Poezja Adama Mickiewicza”, związany z twórczością poety.
Pasowanie na czytelnika – ,,Książka moim przyjacielem” coroczna uroczystość , której celem jest ,,włączenie” uczniów kl. I na ,,pełnoprawnych” czytelników naszej biblioteki.
Każdej uroczystości towarzyszy prezentacja słowno- muzyczna przygotowana przez uczniów klas starszych , której celem jest zwrócenie uwagi m.in. uwagi na znaczenie książek , czytania w życiu człowieka oraz konieczność dbania o nie. Pasowani uczniowie otrzymują dyplomy pasowania na czytelnika.
Udział w akcji ,,Światowy Dzień Poezji”.
Przygotowanie do akcji: ,,Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci”-,,Poznajemy historię książki”.
Udział w akcji MEN ,,Książka moich marzeń”
Konkurs literacki: ,,Jesień w oczach dziecka”, ,,Zwyczaje bożonarodzeniowe”,
Konkurs czytelniczy: ,,Mistrz w rozwiązywaniu zagadek”, doskonalenia techniki i czytania ze zrozumieniem, rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia.
Konkursy plastyczno-techniczne np.:,,Jesień w oczach dziecka” ,, Moja zakładka do książki”, ,,Zwyczaje bożonarodzeniowe”, ,,Zwiastuny wiosny”
Uczestnictwo uczniów w spektaklach teatralnych organizowanych na terenie szkoły: spektakl teatralny grupy ,,MORALITET” z Krakowa i poza szkołą. Wyjazd uczniów klas starszych na spektakl teatralny pt. :,,Alcybiades”, „Ten obcy”, „Bracia Lewie Serce”, „Plastusiowy pamiętnik”, „Trzy świnki” do kina Etiuda i Malwy w Ostrowcu Św.
Prezentowanie na tabliczce informacyjnej biblioteki ciekawostek związanych z czytelnictwem, biblioteką, książkami. Popularyzowanie stron i portali promujących czytelnictwo, wskazanie , jak mądrze wykorzystać Internet do zdobycia poszukiwanych informacji.
Współpraca z rodzicami: pedagogizacja rodziców co do konieczności systematycznego czytania dzieciom i przez dzieci, celem pomocy dziecku w jego rozwoju, w kształceniu i samokształceniu w dalszych etapach edukacji szkolnej, informowanie o czytelnictwie dzieci, zachęcanie do wypożyczania książek o tematyce wychowawczej, informowanie o imprezach i zajęciach bibliotecznych, zachęcanie do włączenia się w akcję: ,,Cała szkoła czyta dzieciom”.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Szwarszowicach